Het voelt misschien als niet al te lang geleden, maar Windows 7 bestaat alweer tien jaar. Toen dit besturingssysteem op de markt kwam, maakte Microsoft al bekend dat ze het maar voor tien jaar zouden ondersteunen. Er worden natuurlijk steeds nieuwe besturingssystemen ontwikkeld en op een gegeven moment houdt de ondersteuning daarvan op. Op 14 januari 2020 houdt de ondersteuning van Windows 7 dan ook op, net als de ondersteuning voor Windows Server 2008 R2 en Exchange 2010. In dit artikel vertellen we u graag wat dit betekent wanneer u deze systemen nog gebruikt.
Wat te doen wanneer u deze programma’s gebruikt?
Op 14 januari 2020 stop de ondersteuning, maar het is niet zo dat u vanaf die dag deze programma’s niet meer kan gebruiken. Er worden enkel geen updates meer gedaan vanuit Windows. Dit geldt ook voor beveiligingsupdates. Dus voor de veiligheid van uw bedrijf en het prettig werken is het belangrijk om te kiezen voor nieuwere versies.
Van Windows 7 naar Windows 10
Wanneer u op kantoor vooral Windows 7 gebruikt, is het dus belangrijk om over te schakelen op Windows 10. Dit is ook een goede keuze voor uw beveiliging want Windows 10 beschikt over allerlei handige tools waarmee u de beveiliging van uw computer goed in de gaten kunt houden. Daarnaast werkt Windows 10 een stuk sneller dan Windows 7 doordat de software beter omgaat met de resources van uw computer. Dat zijn allemaal voordelen bovenop het feit dat Windows 10 natuurlijk wel ondersteund wordt en continu geüpdatet wordt en Windows 7 niet.
Van servers naar de cloud
Zoals eerder genoemd stopt niet alleen de ondersteuning van Windows 7, maar ook die van Windows Server 2008 R2 en die van Exchange server 2010. Eigenlijk zijn er voor beiden twee alternatieven. Of u stapt over op een nieuwere versie (respectievelijk Windows Server 2019 en Exchange server 2019), waarbij u blijft werken op uw eigen servers. Of u kiest voor een migratie naar de cloud. Een migratie naar de cloud heeft veel voordelen. Zo werkt u volledig serverloos wat veel kopzorgen kan schelen. Daarnaast maakt u met een server in de cloud altijd gebruik van de nieuwste technologie. Ook kan iedere medewerker zo device- en locatie-onafhankelijk werken.
Waarom geen ondersteuning meer voor Office 2010?
Wanneer Microsoft nieuwe producten op de markt brengt, geldt er altijd een support lifecycle. Tijdens de support lifecycle kun je bug- en securityfixes verwachten. Voor veel Microsoft producten is de support lifecycle 10 jaar en op 13 oktober 2020 is het tien jaar geleden dat Microsoft Office 2010 op de markt kwam. Dat betekent dat er vanaf dat moment geen ondersteuning meer is op technisch gebied; er worden geen nieuwe bug fixes of security-issues opgelost. Nieuwe producten van Microsoft hebben een steeds kortere support lifecycle, omdat Microsoft steeds wil blijven innoveren.
Gebruik van Office 2010 een risico na 13 oktober 2020
Gebruikt de hele organisatie Office 2010, dan is het slim om nu al actie te ondernemen. 13 oktober 2020 klinkt misschien nog ver weg, maar wanneer u in een grote organisatie werkt is de overstap naar andere software niet zomaar geregeld. Nee, het is niet zo dat Office 2010 na 13 oktober niet meer werkt, maar het is wel een risico voor uw organisatie om er na deze datum nog mee te werken. Zo kunnen hackers op een gegeven moment zeker een lek kunnen vinden om via Word of Excel 2010 bedrijfsdata te kunnen stelen. Begin u daarom zeker al te oriënteren op nieuwere varianten van Office 2010.
Office 365 ProPlus of Office 2019?
Microsoft biedt in principe twee vervangers aan voor Office 2010. Zo kunt u kiezen voor Office 2019, wat eigenlijk hetzelfde pakket is als Office 365. Hiermee heeft u dus dezelfde applicaties, maar moeten deze lokaal geïnstalleerd worden en kunt u hiermee niet in de cloud werken. Wanneer u toch moet kijken naar een nieuwe variant voor Office 2010, kunt u dus wellicht beter kiezen voor Office 365 ProPlus. Dit pakket wordt aangeboden in abonnementsvorm vanuit de Microsoft cloud. Zo profiteert u van alle voordelen die werken in de cloud uw bedrijf biedt. Zo hoeft u Office 365 niet meer te updaten en kunt u altijd en overal bij uw bestanden en deze bewerken.
U heeft vast al eens gehoord over Office 365, zeker als u op kantoor werkt. Met Office 365 verplaatst u eigenlijk de offline programma’s zoals Word, Excel en Outlook naar online software. Hierdoor kunnen alle medewerkers in de cloud werken, wat betekent dat ze overal vandaan, wanneer ze maar willen, kunnen werken. Waarom zou u kiezen voor Office 365? Het brengt veel voordelen met zich mee, waar we u in dit artikel meer over vertellen.
De voordelen van werken met Office 365
U wilt graag weten waarom u zou kiezen voor Office 365 en wat voor voordelen het uw bedrijf brengt als u dit gaat implementeren. De voordelen van werken met Office 365 zijn onder andere:
- Flexibiliteit. Wanneer u kiest voor Office 365, biedt u al uw medewerkers een stuk meer flexibiliteit. Als u graag Het Nieuwe Werken op kantoor wil integreren, dan is dit een stap in de goede richting. Het enige dat uw medewerkers nodig hebben, is namelijk een werkende internetverbinding. Met Office 365 kan iedereen dan, vanuit waar en wanneer dan ook, aan het werk. Op deze manier kunnen medewerkers werken op tijdstippen dat het hen uitkomt. Het is bewezen dat men hier een stuk productiever van wordt, omdat ze op deze manier kunnen werken waar en wanneer zij dat zelf willen.
- Ontzorging van uw IT afdeling. Heeft u een IT afdeling waar ze de hele dag bezig zijn met infrastructurele zaken zoals netwerkbeheer? Door over te stappen op Office 365 valt er een last van hun schouders en kunnen ze zich focussen op andere zaken in het bedrijf.
- De kostenstructuur verbetert. Wanneer u gebruikmaakt van de lokale Office software, dan gaat dat gepaard met een hoop kosten en een ingewikkelde kostenstructuur. Zo maakt u gebruik van servers die geld kosten, zijn er supportcontracten, kosten voor licenties en vaak ook onderhoudscontracten voor regelmatige updates om ervoor te zorgen dat alles blijft werken. Daar heeft u natuurlijk ook weer personeel voor nodig, wat ook geld kost. Met Office 365 is dit niet langer het geval. U schaft namelijk een abonnement aan voor een aantal gebruikers voor een vast bedrag per maand. Hiermee daalt de kapitaalinvestering en stijgen de variabele kosten. Doordat onderhoud, beheer, licenties en updates allemaal bij de dienst van Office 365 horen, heeft u daar geen kosten meer aan. Groeit het bedrijf en werken er meer mensen met Office 365, dan kunt u het abonnement opschalen, maar het is ook altijd mogelijk om het abonnement af te schalen wanneer dat nodig is. U betaalt hierdoor dus nooit voor diensten die niet gebruikt worden.
Heb ik Office 365 nodig in mijn bedrijf?
Die voordelen van Office 365 zijn natuurlijk allemaal heel mooi, maar is het ook wat voor uw bedrijf? Misschien is uw bedrijf wel te klein, of juist te groot voor Office 365? Dat is zeker niet het geval. Office 365 is handig voor ieder bedrijf; of u nu 3 of 3000 medewerkers hebt. Iedereen kan samenwerken, het bespaart geld en vanuit iedere plek en op ieder tijdstip kan er gewerkt worden. Ideaal dus! Wilt u ook graag Office 365 gebruiken in uw bedrijf? DvD-ICT implementeert het graag voor u, zodat iedereen dezelfde dag nog aan de slag kan. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op!
Wat is Exchange Online?
Exchange Online is een service waarmee u toegang krijgt tot uw e-mail, contactpersonen en agenda. U kunt vanaf elk apparaat bij deze gegevens. Wilt u op kantoor achter uw computer een afspraak in uw agenda zetten? Of bent u onderweg en wilt u een mailtje versturen vanaf uw smartphone? Dit is allemaal mogelijk met Exchange Online. De postvakken hebben voldoende opslagruimte en zijn voorzien van een goede beveiliging. Bovendien kunt u gemakkelijk agenda’s delen, groepen maken en vergaderruimtes regelen.
Wat kost Exchange Online?
De kosten van Exchange Online hangen af van het soort abonnement dat wordt aangeschaft. Er bestaan 3 verschillende abonnementen. Bij het eerste abonnement kunt u gebruikmaken van de zakelijke e-mail met een postvak van 50GB opslagruimte. Het tweede abonnement heeft de toevoeging van onbeperkte opslag, preventie van gegevensverlies en gehoste voicemail. Bij het derde abonnement kunt u, naast de functies van het eerste abonnement, gebruik maken van een volledige installatie van Office. Hierbij kunt u denken aan Word, Excel, Outlook en Powerpoint. Ook vallen er nog een aantal services onder dit abonnement, zoals Skype, SharePoint en OneDrive voor bedrijven.
Voordelen Exchange Online
Een van de voordelen van Exchange Online is dat u altijd en overal toegang hebt tot uw mail, agenda en contacten. Als je gebruikmaakt van Exchange Online kunt u erop rekenen dat uw medewerkers een gemakkelijk systeem hebben om mee te werken. Ze hebben al hun gegevens altijd bij de hand en kunnen hier via elke browser en elk apparaat bij.
Bovendien is het een hele veilige en betrouwbare manier om uw e-mails te verwerken. U wordt namelijk geholpen om uw informatie te beschermen, gegevensverlies te voorkomen en om het per ongeluk verzenden van vertrouwelijke informatie naar de verkeerde personen te voorkomen. Beveiligingsexperts en speciale servers bewaken uw gegevens dag en nacht. Bovendien kunt u erop vertrouwen dat je mail altijd werkt.
Ook is het met Exchange Online makkelijk om je organisatie te beheren. Dit komt door de gebruiksvriendelijke interface. Zo kunt u zonder problemen lijsten met goedgekeurde mobiele apparaten maken en om pincodevergrendeling vragen. Verliest een werknemer een telefoon waar vertrouwelijke informatie op stond? Dan kunt u deze gegevens gewoon verwijderen.
Hulp nodig bij het implementeren van een nieuwe variant?
Welke variant u ook kiest, het is belangrijk dat u op tijd begint met het implementeren ervan. Breng iedereen in het bedrijf van deze wijziging op de hoogte en organiseer bijvoorbeeld workshops om deze nieuwe variant uit te leggen zodat de overgang in het bedrijf soepel verloopt. De implementatie van deze nieuwe software ligt misschien wat ingewikkelder, maar daarvoor kunt u de hulp van DvD-ICT inschakelen. Neem contact op om een afspraak te maken!