Je hebt er misschien al wel eens van gehoord. Maar wat is nu precies VoIP en hoe werkt het? Gelukkig is het echt niet zo ingewikkeld en er is zelfs een grote kans dat je er op dit moment privé al gebruik van maakt. In dit artikel leggen wij uit wat VoIP is, hoe je er gebruik van kunt maken en waarom het aantrekkelijk is om er als bedrijf in te investeren.
Wat is VoIP?
VoIP is een afkorting en staat voor Voice over IP. Wanneer je het het over VoIP telefonie hebt dan betekent het dat je belt via internet. Je maakt dan gebruik van jouw IP-adres tijdens het bellen, vandaar de naam.
Hoe werkt VoIP?
Als je kiest voor VoIP, dan krijg je een telefoonnummer in een online omgeving. Je kunt jouw oude telefoonnummer behouden of een nieuw nummer aanvragen. Met dit telefoonnummer kun je via jouw internetverbinding bellen. Je maakt vervolgens zelf een account aan waarmee je kunt instellen wat er met binnenkomende telefoontjes moet gebeuren. Dit wordt ook wel een belplan genoemd. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de beller wordt doorgeschakeld van een vaste lijn naar jouw mobiele telefoon.
Meerdere wegen leiden naar… bellen via internet
Er zijn meerdere manieren om via internet te bellen. Dit kan via je mobiele telefoon door gratis apps te installeren om via VoIP te kunnen bellen. Voorbeelden zijn Skype, Facetime, Whatsapp, Telegram en Google (Duo).Heb je een vaste telefoon? Dan is dit is mogelijk via jouw telecom provider met een breedband verbinding met beloptie (kabel, glasvezel of DSL) en een modem. Jouw digitale telefoon wordt vervolgens aangesloten op het modem waarna je via internet kunt bellen. Het is ook mogelijk om via een 4G en 5G verbinding te bellen.
Wat kost dat?
Het bellen via VoIP is niet gratis. De kosten zijn echter wel minimaal in vergelijking met ‘gewoon’ bellen via een telefoonlijn. In principe hoef je maar eenmalig een investering te doen. Dat is in een goed werkende internetverbinding, router en modem plus een VoIP toestel. Na aanschaf van deze zaken betaal je iedere maand voor de lijn met de telefoonnummers en de gebelde minuten. Maak je gebruik van een app via jouw mobiel dan vallen deze kosten binnen je gebruikelijke maandelijkse belkosten.
Voor bedrijven zijn deze kosten meestal een vast bedrag per maand omdat je gebruik maakt van een online telefooncentrale.Daarbij komt wel nog de eenmalige investering voor de VoIP toestellen en eventuele kosten voor service. Bij sommige aanbieders valt service sowieso gratis onder het contract.
De voordelen van VoIP op een rij
Er zitten meerdere voordelen aan het bellen met VoIP. Wij hebben ze hieronder nog even voor je op een rijtje gezet.
Lagere belkosten
Op de eerste plaats zijn dat lagere telefoniekosten. Doordat je namelijk via een internetverbinding belt, zijn er geen kosten voor het bellen die je wel gehad zou hebben wanneer je met een ‘gewone’ telefoon belt. Zeker wanneer je vaak lange gesprekken hebt, of regelmatig naar het buitenland belt kan dit behoorlijk in de kosten schelen.
Videobellen en voicemail via internet
Daarnaast ben je ook veel mobieler omdat je niet meer alleen afhankelijk bent van een vaste of mobiele lijn. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je een stabiele en snelle internetverbinding hebt. Dat wil zeggen: minimaal 100kB aan download- en uploadsnelheid. Ten laatste heeft je een VoIP toestel nodig, deze kun je bestellen via jouw telecom leverancier.
Altijd beschikbaar, ook internationaal
Ben je buiten de deur, werk je in het buitenland of heb je daar een vestiging? Ook dan kan VoIP een uitkomst bieden. Komt er een telefoontje binnen op het vaste (zakelijke) nummer, dan kan dit eenvoudig doorgeleid worden naar een mobiele telefoon, zonder dat de klant hier iets van merkt. De klant kan namelijk niet zien dat een medewerker buiten de deur is en het gesprek opneemt via zijn eigen mobieltje. Hierdoor zijn medewerkers dus heel gemakkelijk overal bereikbaar. Zowel op de zaak als onderweg,thuis en in het buitenland.
Geen apart telefoonabonnement nodig
In de meeste mobiele abonnementen zit tegenwoordig internet sowieso al inbegrepen. Zit dit er niet bij inbegrepen, dan is er altijd nog gratis wifi op locatie. Je hoeft daarom dus geen apart abonnement meer af te sluiten hiervoor. Voor bedrijven geldt dat er meestal een vast tarief per maand wordt gerekend.
Behoud van jouw telefoonnummer en toestel
Je kunt jouw eigen toestel of mobiel behouden, en jouw telefoonnummer. Alleen wanneer je zelf een ander telefoonnummer wenst wordt dit voor je aangepast.
VoIP voor bedrijven
Voor veel bedrijven is VoIP interessant omdat het enorm veel kan schelen in zakelijke telefoonkosten. Met name voor ZZP en MKB bedrijven is VoIP interessant. In principe kan ieder bedrijf overstappen naar VoIP bellen. Afhankelijk van jouw telecom provider kan dit kant en klaar worden aangeleverd met het toestel, of je kunt het ter plekke laten installeren. VoIP kan ook voor grote bedrijven interessant zijn. Voor bedrijven die echter een hoog volume aan verschillende telefoonlijnen tegelijkertijd moeten kunnen verwerken en registreren (zoals bijvoorbeeld een callcenter) is een andere VoIP aanpak aan te raden. In dat geval is een CRM software koppeling met VoIP toepassing wellicht een betere oplossing.
Meer weten?
Geïnteresseerd in de mogelijkheden van VoIP voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op of maak een afspraak. DvD-ict staat graag voor je klaar om je te adviseren over VoIP en hoe dit geïntegreerd kan worden in jouw organisatie.
Werkgebied DvD-ICT
Ons werkgebied is: Breda, Oosterhout, Etten-Leur & Roosendaal.