Een systeem back-up maken in de cloud, hoe doe je dat?

  • Vast contactpersoon
  • Persoonlijk contact
  • Flexibele & snelle werkwijze

Een systeem back-up maken in de cloud, hoe doe je dat?

Jouw data wil je graag veilig bewaren en opslaan. Zeker wanneer je een eigen bedrijf hebt, is het noodzakelijk om altijd van belangrijke bestanden een back-up te maken. Je wilt namelijk niet dat bij een systeemcrash of computervirus al jouw bestanden ineens verdwenen zijn. Wil je jouw apparaten op een professionele manier beveiligen, ongeacht welk apparaat uitvalt? Maak dan een systeem back-up in de cloud. Hoe je dat doet lees je hier.

Online gegevens opslag

Het opslaan en bewaren van herstel-bestanden is een must anno 2021. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en met een online back-up van jouw gegevens weet je zeker dat je geen belangrijke gegevens kwijt raakt. Voor ondernemers wordt aangeraden om minimaal één keer per dag een systeem back-up te maken.

Hoe recenter hoe beter

Veel mensen denken: “Ach, ik heb al een keer een backup gemaakt. De belangrijkste bestanden heb ik nu wel.” Maar niets is minder waar! Juist voor bedrijven is het echt noodzakelijk om een zo recent mogelijke back-up te hebben. Stel je eens voor: je systeem is onderuit gegaan en je bent alle facturen van het afgelopen jaar kwijt. Dan moeten al deze facturen handmatig weer gefactureerd worden. Dat is niet alleen een berg extra werk, het kan bovendien je huidige werkzaamheden flink vertragen! Denk dus niet dat je er met een back-up van een jaar geleden wel bent. Maak daarom een periodieke back-up van alle relevante gegevens en bestanden.

Synchronisatie met verschillende apparaten (Android & iOS)

Er zijn verschillende manieren van back-ups maken. Je kunt bijvoorbeeld een externe harde schijf aanschaffen, of gegevens op een lokale server opslaan. Een online back-up heeft als voordeel dat de installatie eenvoudig is en het gebruik (meestal) gratis. Bovendien is een online back-up met verschillende apparaten te synchroniseren. Je kunt zowel met Android als iOS systemen een online back-up maken.

Systeem back-up maken via Microsoft OneDrive

Werk je met OneDrive of Sharepoint? Dan kun je door middel van online cloud back-updiensten een back-up maken van deze bestanden. Dit is de basis voor het maken van back-ups via Onedrive. Wil je weten hoe je een back-up maakt in Drive? Dat doe je zo; klik met je rechtermuisknop op het wolkje rechts onderin je scherm. Klik vervolgens op ‘Instellingen’ en de tab ‘Back-up maken’. Klik hierna op ‘Mappen bijwerken’, en de mappen Bureaublad, Documenten en Afbeeldingen worden automatisch gesynchroniseerd met OneDrive. Bestanden die je al eerder gesynchroniseerd hebt blijven uiteraard ook behouden.

Passive fallback

Bij een passive fallback wordt er een kopie (‘spiegeling’) gemaakt van een server of omgeving, waardoor je snel weer online bent na een crash of andere calamiteit. Een passive fallback kan grote hoeveelheden data omvatten en kan ingezet worden als primaire server, wanneer de oorspronkelijke server of hardware onverwachts crashed. Een passive fallback kan ook ingezet worden bij de migratie van een netwerk, waarbij de fallback de back-up is van het systeem. Meestal kun je met een passive fallback  binnen 24 uur weer volledig operationeel zijn. Dit verschilt van een backup omdat een back-up vooral wordt ingezet als er softwarematig een probleem is (bijvoorbeeld wanneer de verkeerde bestanden verwijderd zijn of wanneer er een virus in de software terecht is gekomen) terwijl een passive fallback als primaire server kan worden ingezet.

Redenen om regelmatig een online back-up te maken

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het verstandig is om regelmatig online een back-up te maken. Denk bijvoorbeeld aan diefstal van computers of laptops of een brand. Een virus, gegevenshack of een algehele systeemcrash waardoor jouw hele systeem plat komt te liggen zijn ook veelgehoorde redenen om een online backup te maken. In dit soort gevallen ben je blij als je weet dat jouw systeem goed opgeslagen en geback-upt is.

Een online backup biedt je daarnaast zekerheid, want je hebt altijd de laatste versies van jouw facturen, klantgegevens, personeelsgegevens en andere belangrijke zaken opgeslagen. Je hebt hiermee bovendien overal online toegang tot je gegevens en het wordt een stuk makkelijker om verloren gegane gegevens weer te herstellen. Kortom: je bent op alle doemscenario’s voorbereid. In ieder geval op het gebied van gegevensherstel.

Waarom je een back-up maken beter kunt uitbesteden aan DvD-ICT

Het maken van back-ups is een tijdrovende klus waarbij het belangrijk is dat de juiste data opgeslagen wordt. Wanneer je zelf een back-up maakt kan het namelijk zomaar gebeuren dat je alsnog niet de juiste gegevens hebt bewaard. Door het maken van een back-up uit te besteden aan DvD-ICT weet je zeker dat dit op een zo efficiënt mogelijke manier gebeurd en dat de juiste gegevens bewaard blijven.

Hulp nodig? Neem contact met ons op

Meer weten over online back-ups? Of wil je dit graag uitbesteden aan een bedrijf nabij Breda, Etten-Leur, Roosendaal of Oosterhout? DvD-ICT helpt je bij deze vragen en heeft bovendien een ICT helpdesk die u altijd te woord kan staan bij deze problemen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Werkgebied DvD-ICT

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Meer informatie over onze diensten?
WhatsApp chat